Tanken bag BidAndBuy

Hvad er konceptet bag auktioner:

Hos BidAndBuy er vores mål at tilbyde danskerne muligheden for at handle på nettet på en sjov og anderledes måde. Dette mundede ud i en kombination af traditionel webshop kombineret med et fuktionsmodul, hvor både held og den rigtige strategi spiller ind. Hermed kan brugerne tilbydes en unik oplevelse, med muligheden for at købe produkterne til langt under vejledende udsalgspris.Selve konceptet går ud på at de forskellige brugere byder på auktioner med deres købte bud, hvor hvert bud koster 3 kr. For hvert bud der bliver lagt, stiger hammerslagsprisen med 8 øre. Efterhånden som der bliver budt, stiger hammerslagsprisen selvfølgelig. Når der bydes indenfor de sidste 10 sekunder For hvert bud der bliver lagt på auktionen, genstarter uret til 10 sekunder. Den bruger der har det sidste bud, når uret rammer 0, er den, der får lov til at købe produktet til hammerslagsprisen.

Så det er altså via de købte bud, at vi har mulighed for at give en vinder en hammerslagspris til langt under vejledende udsalgspris.

 Autobyder:

 I stedet for at byde manuelt, så kan brugerne bruge vores tilknyttede autobyder. Man lægger sine bud ind i autobyderen - f.eks. 10 bud. Når uret rammer 0 og der ikke kommer et manuelt bud, så tjekker systemet og ser om nogen bruger har lagt bud i autobyderen. Hvis det er tilfældet, så tager systemet et bud fra autobyderen og brugerens saldo nedskrives med 1. Der kan selvfølgelig være flere bruger der har
lagt bud i autobyderen, og vi anvender en Random Algoritme til at hente et bud hos en af de brugere der har bud i autobyderen.

Hvad får vi så ud af det

Den hurtigere læser har sikkert regnet ud, at det her er et koncept, som vi kan tjene en stor sum penge på. Hvis man kun tager udgangspunkt i selve konceptet, har du også ret. Vi tager et eksempel:

  • Et par Apple AirPods bliver solgt for 73,44 kr i hammerslagspris.
    Der er i alt lagt 73,44 kr./0,08 = 918 bud. Hvert bud koster 3 kr,
    så vi tjener 918*3 = 2.754 kr + hammerslagsprisen.

Dog er der selvfølgelig en masse forskellige bagvedliggende faktorer, som gør det hele til et meget mere kompliceret regnestykke.

  1. Den første faktor er selvfølgelig usikkerheden med størrelsen af deltagelere i auktionerne. Når vi igangsætter en auktion på BidAndBuy er der intet sikkerhedsnet for os om, hvor hammerslagsprisen ender. Nogle auktioner er blevet afsluttet med en hammerslagspris under 1 kr., hvilket selvfølgelig resulterer i et stort underskud for os.
  2. Den anden faktor er, at vores brugerne får en del gratis bud. Både ved oprettelse og fødselsdage (15 bud). Afhængig af budpakken tildeles også gratis bud ved køb. Vi har ligeledes konkurrencer, hvor der leveres gratis bud sammen med gevinsten. Så de 3 kr. per bud er den optimale situation, men på almindelige auktioner er vi tættere på 2 kr. end på 3 kr. per. bud.
  3. Den tredje faktor er vores udgifter med marketing, udvikling af auktionsmodellen, leveringsudgifter samt løn.
  4. Den sidste faktor er vores tiltag med konkurrencer, som en ekstra chance for at vinde på BidAndBuy, da du ved køb af bestemte budpakker får et gratis lod med i en af de igangværende konkurrencer.
    Hvis vores bruger køber budpakker igennem konkurrencerne, så får vi ikke indtægter på almindeligt budsalg til auktioner. Det betyder at vi både skal dække præmier til konkurrencer og auktioner for de samme indtægter.

For at vi som virksomhed skal kunne forsætte, er det dermed en nødvendighed at nogle auktioner går til vores fordel, så vi kan holde en balance i regnskabet. Hvis dette ikke er tilfælde, vil vi fortsat ikke kunne give jer brugere muligheden for, at få nye produkter til langt under vejledende udsalgspris.